Cambodja is aan

22 november 2013 - Siem Reab, Cambodja

Jaa ik zie asvalt !! Asvalt in Cambodja is NIET wat het lijkt... Heerlijk hoor, de hele tijd je kop stoten. Heb onderweg weer dingen gezien joh: Het begon al met Ruudje cola 2. Wij zaten al opgepropt in een bussie (bijna alleen maar locals in m'n bus met al hun marktkoopwaren) maar toen reed Ruud dus voorbij en die had ( ik overdrijf niet ) dik 25 man in z'n bussie. Per bank 6 man en aan de achterkant klep open en een stuk of 12 man wat er half op en naast hing... Gekke Aziaten! Vervolgens een scooter. Oke 3 à 4 mensen is hier heel normaal, maar nu zaten er 6 (!) mensen op 1 scooter, wauw. Ik heb ook voor het eerst een 'niet inhalen bord' gezien. Leuk neergezet natuurlijk, maar in azie kent men geen regels! Al rijden ze in Cambodja wel iets netter dan in Thailand. Ohja wat ik ook ng zag; we gingen ff stoppen "have lunch, have lunch, 3 minutes' gast dan moet ik nog dooreten ook! Maar liep er daar een vrouw, opeens shirt uit hup baby aan de tiet en ze ging rustig door met drinken verkopen en die baby maar zuigen. Ik vond het maar vreemd. Het is wel een natuurlijk proces, dus gelijk heeft ze ook ! Aanbeland in Kratie. Ik had al snel door dat daar weinig te beleven viel. M'n eerste indruk van Cambodja was echt goed. Ik vind de mensen hier nóg liever ( het kan ook te lief trouwens ), de mensen zijn ook mooier, heb in 1 dag al meer 'echt leven' gezien dan in heel Thailand bij wijze van, Cambodja is m'n favo tot nu toe!! Wat betreft de lieve mensen, vooral die mannelijke gluiperds zijn iets té lief, bah. Ik weet niet waarom,  misschien lijk ik op een aziaat ofzo, maar ben redelijk in trek bij de Cambodjanen.. Het maakt me echt gek. De enige veilige plek is m'n hotelkamer. Maar het was echt heel erg in Kratie. De gozer van m'n hotel deed alles, maar dan ook echt alles voor me. Hij vroeg bij elke maaltijd; Heb je al gegeten, zullen we samen eten ? NEEEE gast. En ik was pretty en dit en dat. Ik was er zo klaar mee, dus heb ik hem wijsgemaakt dat ik een vriend heb en dat ik met m ga trouwen als ik thuis kom. Haha. When you had no boyfriend I want to be your boyfriend. O really?! I don't want an Asian guy. But we can have fun for some night? Toen brak m'n klomp. Gelukkig ging ik de volgende morgen.. Heb in Kratie dolfijnen gespot. (Die Gluiperd bracht me, wilde die op de motor, maar niet denk gozer, dan zit je me net ff te dichtbij) Je kan beter naar het dolfinarium, daar doen ze ook ng leuke kunstjes enzo ;) Kratie was een kleine tussenstop. Wel leuk, meer contact met de locals want er waren weinig toeristen. Siem reap, dat was weer andere koek ! Grote stad, druk en heeeeel veeeeel "tuk tuk lady? Miss I love you ! " ja je moeder. En zoveel armoe. Bedelende kids wt kan ik er slecht tegen.

Wat heb ik gedaan in siem reap ; Natuurlijk moest ik naar de tempels van Angkor Wat. Dat is dé attractie van dat gebied. Ja heel leuk allemaal, maar ik dacht alleen; steen en nog meer steen , hee stenen! Je moet er echt interesse in hebben denk ik... Maar hee, ik heb het gezien hoor !! ( ik kwam aldoor laat uit m'n bed daar, ik had een Nederlandse tv zender. Lekker Sinterklaas journaal kijken :D en ook wel gewoon journaal hoor) Ik ben naar een ladyboy show geweest. In Thailand zijn deze shows echt mega funzig, maar hier viel het alles mee, het was vooral heel mooi. Ik ben naar het circus geweest. Niet zomaar gewoon een circus. In Battambang (daar ben ik nu) is een soort school/opvang waar kids die het echt heel moeilijk hebben worden opgevangen. Je kunt wel bedenken wat die kids allemaal op hun leden hebben, daar wordt je heel verdrietig van.. Maar in battambang krijgen ze gelukkig een kans. Ze kunnen hier hun creativiteit uiten ( veel maken art ) en er zijn zoveel kids met talent, zij leren voor het circus. In siem reap was dus een circus optreden van de kids. Zo ongelooflijk veel enthousiasme , zo ongelooflijk veel energie en inzet. Ze hebben echt talent. Als je dan hun verhalen hoort kunnen de kids echt mega trots zijn dat ze nu zo hun leven leven. Het was super! Maar ook heel heftig. Nog iets anders heftigs: ik ben naar het war museum gegaan. Een oorlogsveteraan leidde me rond (hij noemde zichzelf een heuse Hero). Sodeju, wat deze man allemaal op z'n bordje heeft gehad.. Zijn ouders en al z'n broers en zussen zijn omgebracht tijdens de oorlog, hij was 9. Vervolgens MOEST hij zelf mee vechten in het leger voor eten. Hij is zo'n 5 x beschoten, is op een landmijn gaan staan waardoor hij nu een half been mist, hij is blind geworden aan 1 oog en er zitten allemaal mijn pinnen in z'n hele lichaam. En hij stond me dat daar gewoon te vertellen.. Weer iemand die trots kan zijn op zichzelf.

Nou dat was het serieuze deel. Heb een pre-B'day party gehouden met 2 Amerikanen van 36, die waren helemaal waus. Ik ga nooit meer proberen om dertigers bij te houden met drinken, geen succes.

Van siem reap naar battambang. Ik ben hier 1 dag. Heb een ritje gemaakt met de bamboetrein. Er was 1 rails, als er een tegenligger kwam moest 1 van de 2 de rails af met wagen en al en dan kon de ander erlangs haha top geregeld. (Wederom een Cambodjaan achter me aan. Hij schreef z'n nummer naam en mail adres op, ja bedankt he vriend aju )

vanavond met de nachtbus naar de hoofdstad van Cambodja; Phnom Penh. Es kijken of ik daar een leipe verjaardag kan gaan vieren...  Xxxxxxxxxx

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. II:
    22 november 2013
    Ohja ! Ik heb ook nog krokodil gegeten !
  2. II:
    22 november 2013
    En ik wil vet naar huis.
  3. Marijke:
    22 november 2013
    Aziaten zijn niet welkom bij van der Lee aan tafel met kerst 2014, en al helemaal niet met familiedag. Dat weet je?
  4. II:
    Ja marrie
  5. Oma van Milou:
    23 november 2013
    Hoi meissie, ik zie het op je blog : 19 jaar. Van harte gefeliciteerd en maak er een geweldig feest van in dat verre land. Wij nemen er een wijntje op
    Lieve groeten van ons G.G.
  6. Anne-Marie:
    23 november 2013
    Nee, geen aziaat Ilona. Ik sluit mij aan bij Marijke. Er zijn hier bossies hollandse boeren. En leuk! Daar kom je wel achter als je de hele wereld twee keer in de rondte hebt gereisd!
    Van harte gefeliciteerd!
    Oom Robèr, tante Anne-Marie (en zij komen nooit verder dan de Beemsterbrug) Rowan, Tristan en Jurian
  7. Corina:
    23 november 2013
    Hoi Ilona gefeliciteerd met je verjaardag en ik hoop dat je daar een gezellig feessie kan maken. En erg leuk om je reisverhalen te lezen. Geniet er verder van. Groetjes Corina en de rest van de schildertjes
  8. Anita:
    23 november 2013
    Hey Ilona, van harte gefeliciteerd met je 19e verjaardag.
    Drink er een lekkere" local beer" op met die Asian people.
    Wij proosten hier samen met Jill op jouw.
    Gewoon ff met een lekker wijntje.
    Die is sinds gisteravond weer ff thuis, met heel veel mooie verhalen.

Gr. de Roodjes
  9. Karin:
    23 november 2013
    He wereldreiziger, gefeliciteerd met je verjaardag. Nu eens anders gevierd dan anders. Je schrijft heel leuk over al je avonturen en maakt van alles mee. Veel plezier nog en we houden je blog in de gaten.
    Veel groetjes uit de Mijzen, Theo, Karin, Robin en Laura
  10. II:
    Dankjulliewel allemaal !!!

Anne-Marie, de Beemster polder is ook mooi ;)
  11. Tante Vera:
    23 november 2013
    Hoi Ilona, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en
    geniet nog maar lekker van je reis, kunnen wij genieten van je verhalen!
    Ome Ben en Tante Vera.
  12. Marco van der lee:
    Hi Ilona
    Nog gefeliciteerd van Marco en Christiaan.
    Enne Ilona, al die stenen en zooi; je zou je natuurlijk ook enigszins kunnen "verdiepen". Straks kom je in Vietnam en daar is natuurlijk wel wat gebeurd. Hoe is t trouwens met je talen? leer je nog bij?
    Take care, en veel plezier.
    Marco
  13. Oma:
    Hallo Ilona,
    Gefeliciteerd met je verjaardag, zo in dat verre land!
    Gister lukte het niet, dus ik ben een dagje te laat.
    Groetjes oma.
  14. II:
    Dankuwel oma :)

Ome Marco, ik heb me wel zeker verdiept! Heb wel 4 bladzijden gelezen over welke koning welk stuk steen uit de grond heeft gestampt ! (Ben het alleen wel weer vergeten) Bedankt voor de felicitatie
  15. Cisca:
    29 november 2013
    Hoi Ilona, vandaag kregen we je kaart vanuit thailand. Natuurlijk valt het soms niet mee, maar ik vind je een topper.!!
    En dat alle mannetjes achter ja aan zitten snap ik ook best wel.
    Want wat is er niet lekkerder als een Hollandse meid.
    En nu nog maar even een wijze Boedha spreuk.
    Gezondheid, tevredenheid en vertrouwen
    zijn het grootste bezit,
    Vrijheid de grootste vreugde.
    Dikke kus Cisca
  16. II:
    30 november 2013
    Die kaart heeft wel z'n tijd genomen zeg haha
    Cis je moet een boek gaan schrijven ;)
    Groetjes daar, liefs
  17. Tinie:
    4 december 2013
    Ilona als eerste nog gefeliciteerd met je verjaardag.ik had jou die dag een berichtje gestuurd en geen felicitatie zei lo .sorry
    Meid wat geniet ik van je verhalen ,wat maak jij veel mee en wat doe je een mensenkennis op echt super .Wat hebben wij het rijk he .Voel je je wel altijd veilig????liefs tinie