Guatemala en Belize, maar gelukkig terug in het vertrouwde Nica!

1 december 2017 - Managua, Nicaragua

Hallo allemaal!

Weer veel te vertellen;
De dag dat ik vertrok uit Nicaragua ging alles dat mis kon gaan mis. Ik zat in een vreselijk hostel, ik had de eerste nacht Guatemala verkeerd geboekt, de taxi kwam niet opdagen dat soort struggles. Dan wil je toch echt naar huis zeg... Maargoed zonder kleerscheuren Guatemala Stad bereikt. WAT IS HET DAAR KOUD. Ik zag de bui al hangen met maar 1 broek. Oei niet helemaal voorbereid voor dit land i. Guatemala stad (evenals Antigua, mijn volgende bestemming) liggen op 1500 meter hoogte. Overdag heerlijk weer net niet te heet en savonds koelt het af naar lange broeken en dekbedden weer. Opzich best wel lekker om eens een aantal nachten niet te liggen zweten in je bed en onder een heus Dekbed te kruipen ipv een laf lakentje...
Guatemala stad ging ik meteen verlaten samen met mijn maat Erik! Daar was ie hoor! Voor 2 weken mee Guatemala in, gezellig!!
Op antigua was ik meteen Verliefd, het leukste stadje dat ik ooit heb gezien!
Iedereen zou er heen moeten om dat te ervaren. Tante Marijk heeft er gezeten en vond het volgens mij ook leuk, dus je kunt van ons op aan, Antigua is het waard!

ANTIGUA
Het was zo leuk om de stad daar rond te wandelen. Ik denk dat ik alle straatjes nu ken daar! Er was een ontzettende grote markt en heel veel leuke eettentjes. Gewoon heel vermakelijk dus. We ontmoetten Machiel daar (waar we vervolgens heel Guatemala aan vast zaten plus Belize en hij schijnt nu ook weer ergens in Nica rond te zwerven. Hoe kom je eraan en hoe kom je er weer vanaf?!). Ook in dit land zijn er vulkanen. 1 super actieve waar het lava gewoon uit spuit. Ik durfde het niet aan, ik wist hoe moeizaam mijn vorige vulkaan ging. Machiel en Erik zijn wel geweest en de foto's liegen er niet om.
Eindelijk weer eens biefstuk met rode wijn gehad hier in Antigua, dat was ff lekker!!
Gewoon genoten.
Onze volgende stop;

LAKE ATITLAN
San Pedro La Laguna
Na een helse rit bereikten we San Pedro. Het reizen gaat hier wel even anders dan in nica. Wegen zijn slechter, veel meer gebergte, het duurt allemaal behoorlijk lang. Autootje volgepropt met voornamelijk Nederlanders. Het mooie is dat iedereen precies dezelfde route gaat en iedere x zaten we dan ook met dezelfde mensen in de bus naar de volgende locatie. Dat schept een band....
Maargoed San Pedro. Ongeveer 30 plaatsjes heten hier San Pedro, dit land kan je flink voor de gek houden!! Het was echt zo'n toeristendorpje aan een prachtig meer. Prima vertoeven! Alle gekkies komen er samen. Veel drank en drugs dus als je dat leuk vindt is dit het hoogtepuntje van je reis waarschijnlijk. San Marcos een dorpje in de buurt wordt ook wel het hippie dorp genoemd. Hier zou je hippies vinden met zelfs haar onder de oksels! Niet gevonden... Lake Atitlan was mooi. Leuk om even natuur te ervaren en te relaxen :)

We maakten ons op voor weer een fantastisch ritje in een veel te kleine toeristenbus.
Het uitzicht maakt het dan weer goed. De natuur is intens. Prachtige bergen! (dat overtreft nicaragua dan wel). Na een ritje, wat prima paste in het programma de gevaarlijkste wegen van de wereld, arriveerden we (alle nederlanders tezamen) in:

LANQUIN - SEMUC CHAMPEY
We gingen slapen. Van 6 uur smorgens Tot half 10 savonds op weg geweest. Heerlijk land!
En toen werden we wakker. Zoiets mooie heb ik NOG NOOIT gezien!!!!!! Het uitzicht wauw. Geluksmomentje.
We gingen weer een dagje op pad met het dreamteam (erik, machiel, Ilona)
We mochten met een kaarsje in de hand een grot in. Lekker klimmen en klauteren in het donker. Blij toen we daar weer uit waren, avontuurlijk als ik ben :)
Toen naar het echte Semuc Champey... Google dat maar even, best heel mooi! Boven een rivier hebben zich natuurlijk "poelen" gevormd, goed blauw van kleur (voornamelijk van bovenaf, als je er Eenmaal in ligt valt het wel mee). De rivier duikt onder de poelen door en komt er verderop weer onderuit. Bijzonder natuurlijk verschijnsel wel! Nog wel weer even naar het hostel terug hobbelen in een 4x4. Alle wegen hier zijn voornamelijk hobbelen en omhoog en omlaag. Achtbanen zijn er niets bij!
Bij terugkomst in de hottub! En vervolgens was iedereen ziek...... Hmmmmmmm. Hoe is dat mogelijk als iedereen met diarree erin gaat zitten ;)
We hebben nog een relax dag gehouden in Lanquin (om onszelf een beetje voor te bereiden op een nieuwe ellendige rit).

FLORES en TIKAL
Ik moet bekennen dat de hostels hier wel erg leuk zijn! Ook hier weer prima voor elkaar.
Flores is de uitvalbasis om Tikal, de oude Maya stad te bezoeken. Nog steeds is de Maya cultuur nog aanwezig in dit land. Niet op de klassieke manier. Maar kleding, taal, leefgemeenschappen bestaan nog zeker wel! Maya's zijn erg achtergesteld voorheen, dat is nu wel beter (tenminste dat lees je). Tijdens de burgeroorlog in Guatemala in de jaren '80 werden Maya dorpen systematisch uitgemoord. Dik 80% van de genocide slachtoffers was Maya.... Tikal is een oude Maya stad welke bewaard is gebleven. Een deel van de stad is uitgegraven. Maar een nog groter deel is begroeid en zit diep verstopt tussen bomen en wortels. Bijzonder hoe men toen der tijd al kon bouwen. Gigantische piramiden, de meesten gebouwd vanwege religie of voor de Koning oid. Tikal was bewoond van een periode voor Christus Tot 100 jaar na. En wat denk je? Gevonden ergens in 1800 (1840 of 1850 ofzo) best bijzonder.

Wat ook bijzonder is... Ik ben bijna jarig... Dat vieren we natuurlijk op een eiland!
We namen afscheid van Erik, Erik had nog een weekendje Valencia op de planning staan. Drukke kerel....

BELIZE
Samen met Machiel en de 3 meest gezellige jongens uit Amsterdam op naar het eiland Caye Caulker in Belize. Stond Belize op de planning? Nee zeker niet, maar ik kon niet achter blijven en wilde heel graag m'n verjaardag vieren met deze nieuwe vrienden :)
Best wel even fijn! Een toeristeneiland in een land waar men Engels spreekt! Echt even op vakantie en 4 dagen niks doen en stom om me heen kijken. Even geen bussen en even geen backpackgevoel. Lekker!
Mijn verjaardag was heel leuk! Natuurlijk even skypen met thuis; de hele fam + Paul zaten lekker taart te eten. Ook de schilders hadden taart gehad van Jo. Ze pakte flink uit op m'n verjaardag. En toen was ik zelf aan de beurt... Super lekker en duur gegeten met m'n Amsterdamse maten en natuurlijk verrast met een toetje (ja zo eentje met een kaarsje en happy bday erop) dat was schattig van ze he?!Jongens, deze verjaardag ga ik nooooit vergeten natuurlijk :D Daarna begon de ellende. Want 24 november (katergevoelig als ik ben) kon ik helemaal niks dan liggen. Bedankt jongens! Deze verjaardag ga ik echt nooit vergeten!!!

Leuk en aardig dat Belize maar het kost wel net ff meer en een eiland heb je ook wel gezien na 4 dagen. Na 2,5 week met Machiel moesten we afscheid nemen. Dat is een leuk verhaal opzich. Denk alleen niet dat Chiel het leuk vindt als ik hier neerzet hoe onze vriendschap eindigde... Wil je het zelf vertellen Chiel?!
Wel gek hoor. Ik was nu echt even alleen. Dat had ik nog niet meegemaakt deze reis. Daar was het dipje!

Terug in Guatemala
RIO DULCE EN LIVINGSTON
In Rio Dulce zat ik in de jungle, maar echt. Je ging met een boot heen en er was gewoon niks. Dan maar veel slapen :) Dat red ik.
Ik ging deze kant uit omdat de boottocht tussen Rio Dulce en Livingston fenomenaal zou zijn. Het was zeker mooi! Maar dat was alleen het laatste deed, wat vrij snel om was. En de boot lag pittig diep in het water, volgens mij zaten er dubbel zoveel personen in dan toegestaan. Maar we zijn in Guatemala! Dus prima! Blij dat ik droog over was.
Livingston had een totaal ander sfeertje dan heel het land. Grappig is dat! Je hebt hier de Garifuna's met echt hun eigen cultuurtje. In de avond vond een heus Garifuna feestje plaats, trommelen en dansen, best leuk.
Ik heb hier niet heel veel gedaan. Echt aan het wachten totdat ik terug mocht vliegen naar mijn geliefde Nicaragua!

Vanuit Livingston moest ik terug naar Guatemala City. Even met de boot en 6 uurtjes met de bus. Dat was wel weer even een ander verhaal (had ik kunnen weten)... Gelukkig had ik in Guatemala City een taxi chauffeur die de hele rit liedjes voor me zong. Dat maakte een hoop goed. Hij reed als een slak. Hij vond het maar al te prachtig natuurlijk en de buit was wel weer binnen met deze gringo! Die betalen wel....
Ja in Guatemala heb ik me flink opgelicht gevoeld. Duur land. Niet echt. Maar in vergelijking met Nicaragua gaat het hier hard.

Ik heb mooie dingen gezien. De natuur is hier prachtig. Maar het reizen van plek naar plek valt erg af. Evenals de locale bevolking. Voelde me niet perse heel welkom. In hostels/verblijf zijn ze overigens wel beter in Guatemala (soms zelfs warm water douchen!!). Ik zou Guatemala niet perse meteen aanraden. Maar ik heb me evengoed prima vermaakt! Vooral week 1 en 2 met Erik en Machiel!
Maar nu echt tijd om terug te gaan naar Nica :)

1 december 2017
TERUG OP NICARAGUAANSE BODEM
Ik wacht op Dominique en samen gaan we morgen naar Corn Island! Klaar voor hoor!!
Tot later allemaal!
(Foto's van Guatemala en Belize staan op facebook) X iloon

Ps. Bedankt sinterkees en lied voor de kadootjes :) de beste man is me niet vergeten! Dat is lief he!!