Heet, heter, heetst

8 maart 2016 - Colombo, Sri Lanka

Mijn voorgevoel klopte. Ik had een kwartier om in mijn vliegtuig naar Colombo te belanden. Dat was gelukt. Ik wist meteen: dit heeft mijn grote vriend de backpack nooit gehaald... onmogelijk. Dus met het idee van geen spullen naar Sri Lanka! Het was een juiste gedachte, mijn tas lag niet op de band... nou maken we dat ook een x mee. Het duurde een eeuwigheid voor alle administratie van een verloren tas erop zat, maar na middernacht kon ik een hostel gaan zoeken.

Negombo

Mijn dagen zonder tas gespendeerd in Negombo. Een vissersplaatsje vlakbij het vliegveld. Ook wel klein Rome genoemd. Sri Lanka is geen christelijk land (7%), maar in Negombo is 90% christen, vandaar klein Rome, de meest mooie kerken staan in dit stadje. Ik huurde een fietsje en ging op pad! Tandenborstel/tandpasta/deo/schoon ondergoed dat was ook een doel van deze dag... Voor de fuiken die ik kon vinden zouden 50 plussers misschien niet achteruit deinzen, ik in dit geval ook niet! Ik voelde me in Negombo wel helemaal op mn gemakje. Iedereen is zo lief!! Praatje maken, even zwaaien, je bent welkom in Sri Lanka, dat is een ding dat zeker is. En niet eens dat ze je geld willen, dat was nieuw. (Later stel ik deze mening iets bij...) Ik heb de vismarkt meegepikt, deze is aan het strand. Dat was een leuk gezicht, de vis werd verkocht op zon 50 meter van de zee, op het stuk strand tussen markt en zee was men druk bezig vis binnen te halen en de vis te drogen. Hoe vers wil je het hebben?! naast de vismarkt heeft negombo een oud fort dat dienst doet als gevangenis, er loopt door het stadje een kanaal, aangelegd door ons vroegere volk. Leuk gezicht! Mijn fiesttocht ging niet vanzelf... het is zo mega heet in Sri Lanka, daar was ik niet van op de hoogte... ik begon me ellendig te voelen en ben teruggegaan. Nog steeds geen tas, het is niet het einde van de wereld, maar het is gewoon niet fijn!! Savonds ging de dame des huizes voor ons koken. Mijn eerste Sri Lankaanse maaltijd. Ja wat zal ik ervan zeggen. De smaak is niet te plaatsen, de taste is zo anders. Zuid-Oost Azie is qua eten wel enigszins hetzelfde. Overal hebben ze fried rice (flied lice)/pho's(soepen)/Noodles, dat soort dingen. Hier komt het voedsel meer overeen met India. Ik was geen fan. Hier moet ik aan gaan wennen... Ben nog even naar buiten geweest, zo na 18 uur is het wel te doen. De hele buurt komt bij elkaar om cricket te spelen of gewoon gezellig te doen. Leuk gezicht! De volgende morgen voelde ik me weer slecht. Verdorie niet leuk! Mijn tas kwam om1 uur, na heel wat boze belletjes van mijn kant en de felle mevrouw waar ik sliep. Ik was weer compleet. Samen met Alisa (een nederlands meisje jeeeej) op naar Kalpitiya.

Kalpitiya

De busreis was al 1 grote ervaring! We stapten in, de bus was mega vol, we kregen meteen een zitplaats aangeboden en de muziek stond volgas, wat een feest!! Een to do dingetje: Ooit een bus pakken in Sri Lanka! Ik vond het geweldig! We moesten bij een bepaald plaatsje uitstappen en een andere bus in. Verliep allemaal helemaal soepel. De tweede bus begon te rijden met zo'n 30 a 40 km per uur, dit gaat ff duren! Even later kwam dit hooguit tot 50 a 60 km per uur, toch een verbetering!! De bushulp (je hebt hier altijd een chauf en een centjesman) haalde een vrouw en een kind van hun bankje en daar mochten wij gaan zitten. Hee doe niet zo gek! Laat die mensen toch zitten joh! Wij kunnen prima staan... We moesten echt gaan zitten. We voelden ons mega lullig. Maar als we niet zouden gaan zitten, misschien komt dat wel heel verkeerd over?! Gelukkig stapte die vrouw na 5 minuten uit. Ons geweten weer gesust.. Het laatste stukje naar ons verblijf hebben we bij Mohammed achterin de tuktuk gedaan. Mohammed geeft niets om snelheid en al helemaal niets om koeien. We reden volgas (dubbele snelheid van de bus misschien wel) op een kudde koeien af. Die koeien waren eigenwijs, die gingen echt niet opzij... Dus evenhard in de ankers. De rit met Mohammed was een attraktie. We werden door hele lieve mensen ontvangen, kregen een kopje thee en mochten aanschuiven. Het was donker dus we hadden geen idee waar we waren (de stroom was de eerste 15 min ook uit, dus dat was helemaal zo van: waar zijn we nu toch weer). We waren benieuwd wat we de volgende morgen aan zouden treffen...

...Dat was niet mis!!! Geen mens/prachtige natuur/zuchtje wind; Hier gaan we heel erg hard zonnen. En dat hebben we gedaan! We waren bijna de enigen op het strand van Kalpitiya, heerlijk! Smiddags zijn we naar het dichstbijzijnde restaurant gewandeld (kilometertje denk ik) en dat was dan ook het enige dat er was. Smiddags dacht ik even een winkeltje te vinden. Ik heb gelopen en gelopen en gelopen... Uiteindelijk beland in een boeren dorp met geiten-ezels-koeien etc. een paar huisjes en 1 vrouw met een winkeltje. Ze had niet wat ik zocht, helaas... Heb wel vrienden gemaakt in het dorpje! En ben keurig thuisgebracht door twee jongens van 18 :)  Eind van de dag een aanvaring gehad met een hond. Wat een kreng. Weer keurig gegeten bij ons guesthouse en maar weer optijd naar bed, tja niets te doen voor de rest. Pikdonder. Je kunt geen kant op. Welterusten.

Deze ochtend was ik echt niet lekker. Ben de hele tijd in Sri Lanka al aan het snotteren en kwakkelen, bah... Ik wist nog niet hoe ik die bustocht zou gaan doen. We zouden naar Anuradhapura. Werelderfgoed etc. Mijn prioriteit was om goed uit te zieken en gewoon een beetje knap weer verder kunnen. Dus een goed hotel geboekt in Anuradahuppeldepup. Toch die bus in. Dat hotel was echt even wat ik nodig had. Hele dag lekker in bed gelegen en een goeie nacht gemaakt en de volgende dag was ik wel weer enigszins oke. Ik wilde het relaxen voortzetten dus besloot ik weer snel naar de kust te gaan! Alisa ging door.. Dus ik ging weer op pad met me and myself!

Er vallen me aantal dingen op in Sri Lanka wat het mega anders maakt dan de zuid-oost aziatische landen waar ik al ben geweest.

-Het verkeer is hier ietsjes beter. Er wordt gestopt en er wordt ietwat meer voorrang verleent, maar evenveel getoeterd!!

-Je eet heel veel met je gastgezin mee. Dit betekent dus gewoon eten wat de pot schaft. Er zijn vaak ook geen restaurantjes of dergelijke in de buurt.

-Er is totaal geen toeristenvervoer. Dus je moet altijd de lokale bus in, maar dat is fantastisch! Je betaald minder dan een euro voor 3 uur rijden!

-Er zijn weinig tot geen hostels, betekent dus wel dat het slapen prijziger is... En dat betekent meteen ook: minder backpackers,leidt tot elke avond optijd naar bed want er is geen fluit te doen!!!

En nu schiet me voor de rest even niets te binnen, dus ik ga verder:

Trincomalee/Uppuveli/Nilavelli

Ik verbleef in Uppuveli aan het strand. Dat strand zag er niet uit, heel vuil, maar het was er aangenaam. Weer een fijne bries! EN ER WAS EEN RESTAURANT (betekent dat ik een keer zelf mn eten kon kiezen !!) De lifeguard van het strand wilde me graag zn stadje laten zien. Dus ik zou de volgende morgen bij m op de motor stappen. Dat was een leuke dag! Eerst richting het fort gereden. Bovenop de berg was een ontzettend mooie tempel. Vervolgens de vismarkt, deze was zo goed als uitverkocht, maar ze hadden nog wel een vissie voor ons voor savonds! De fruit en groente markt was om de hoek, daar ook even een rondje. Daarna gingen we naar het mooiste strand van Srili : Nilavelli. Het was nog niet het seizoen dus het was wederom heerlijk rustig en dit strand zag er knap uit! Savonds kreeg ik een overheerlijke vis voorgeschoteld, amazing!! Heb een super leuke dag gehad met dit kleine, dikke srilankaantje! Hij nam geen cent aan. En wilde ook niet eens wat van me. nou hoe is het mogelijk! De volgende dag kon ik wel weer verder, zoveel was hier nou ook weer niet te beleven en buiten een hoop snot voel ik me weer goed.

Sigriya/ Dambulla

Ik zit toch altijd helemaal op mn gemakkie in die bussen he. Het is bokheet, maar het is elke keer weer een ervaring opzich! Sigriya staat bekend om de lionsrock. Ik was weer es beland in een dorpje bestaande uit een straat van 200m... Maar dit keer vond ik het wel leuk want het leek wel een dierentuin! Ik had apen in de tuin, een paauw op het dak, mini eekhoorntjes in de bomen en kinderen te spartelen in de rivier! Sri Lanka life!! (straathonden waren er ook, maar die zijn er altijd. Bah).

De volgende morgen om 7.00 uur zou ik met 2 srilankaanse broers de berg op. Ze hadden een Bob Marley tuktuk. Dat was een mooi ding. Ik ging niet de echte berg op. Ik ging de kleinere berg op. Deze is ongeveer 20 euro goedkoper en heeft net zo'n uitzicht als de lionsrock + je kunt de rock nu ook zien (anders sta je erop...). Goede keus!! Het was prachtig!!! De klim viel goed tegen, conditie wat is dat??? Maar een heuse ervaring.

Voor de rest is er in het dorp van 200 meter niets te doen, dus ik kon weer vertrekken! Dambulla was niet ver. Maar de buschauffer kon ook dit keer zn pedaal niet vinden... EEN HOSTEL, Ik had in dit plaatsje een heus hostel!! Kom daar aan, geen kip te bekennen... Pffffff ik wil zo graag gezellig een avondje bieries klappen.... Vlak na mij kwam er een duitste jongen aanzwalken. Yesss jong volk!! We hebben het onszelf aangenaam gemaakt in het Intex zwembad en zijn smiddags meteen naar de golden tempel/tempel caves gegaan. De trekpleister van Dambulla. Op zoveel trappen hadden we niet gerekend. Het was net of ik die dag voor de 2e x die berg op ging! Het was bijzonder. Dat was het wel. Het hoogtepunt (na de berg in Sigriya) was die dag EEN HAMBURGER met een Lassi. Wat was ik daaraantoe zeg! Heb al een week tegen mn zin gegeten. Zijn dit tekenen dat ik naar huis moet? Trek in hamburgers?? Lassi's zijn echt iets van Sri Lanka, een soort yoghurt drankje, really refreshing!! Kom ze helaas maar weinig tegen...

Dat hele gedoe met die hamburgers en dat eten (eten vinden is moeilijk hier) was ik beu! Ik wilde stad, restaurants, winkels. Gewoon even dat. Al die kleine dorpen de hele tijd. Ja, Ilona, de stadhater, wilde stad!! Ik was eruit. Ik zou 4 dagen richting Colombo gaan. Wachten op Marijk!

Colombo

Mijn reis naar Colombo duurden 6(!) uur. Ze waren met de weg bezig. Omleidingen/ een extra rijstrook, no no dat gaat hier allemaal niet. Was ik een half uurtje onderweg: mijn bikini hangt nog over de zwembadrand te drogen NEEEEEEEEE!! Zonder bikini in een heet land. Hoe bedenk je het. Ik ga hem ophalen als ik in Kandy ben met Marijke. Het is MAAR 2 uur heen en 2 uur terug met de bus vanaf daar..... Waarom koop je geen nieuwe bikini? Nou er zijn hier geen tot bijna geen bikini's te vinden. Het idee dat ik had bij stad, Is niet waar Colombo aan voldoet. Ik dacht aan shoppingmalls/macdonalds/restaurantjes/pleintjes etc... Even een paar dagen een highstandard leven leiden en rondneuzen! Ik heb vooral nare ervaringen hier. Achtervolgingen door mannen is hier orde van de dag. Ik ben weinig bang. Hier ben ik het wel. Ga hier no way de deur uit savonds, overdag liever ook niet, maar dat gaat wat ver. Ik had een fijn beeld van de Srilankaan. In het noorden was iedereen oprecht aardig. Hier niet. In een stad heb je altijd eikels, maar dit heb ik nog nooit ergens meegemaakt. Ik ben hier oprecht angstig. Vandaag een ander meisje ontmoet die precies hetzelfde heeft. Ik ben blij dat ik nog maar 1 dag hier hoef te overleven morgen en dan overmorgen met Marijke heel vlug de trein in kan stappen!! Kom je snel Marrie?!?! Desondanks probeer ik toch de stad wat te verkennen. Maar ik voel me hier niet op mn gemak. Dit is SriLanka toch niet?!

Ga weer lekker in mn bed Netflixen :)

Geen zorgen hoor, bijt evengoed wel van me af!!

GEFELICITEERD OMA! Gezellige avond!

Mijn volgende verslag zal vast een groot feest zijn want dan is mijn engeltje hier en hebben we nog twee weken om te laten weten aan Srili dat de VanderLeetjes er zijn !!!!!!

1. Corien:
    8 maart 2016
    heerlijk om te lezen Ilona, wat weer een mooi reisverslag geniet er nog ff van!!
  2. Fokko:
    8 maart 2016
    Hoi Iloon, wat een gezellig verhaal met heel wat verschillende kanten. Grappig dat je zo ineens naar een stad kan verlangen als Ursemse.
    Veel plezier met Marijke daar in de verte!
    Vanavond ga ik kijken naar het Scapino van 1d. Ik neem in april drie maanden het mentoraat over van onze zwangere collega José. Het is een leuke klas, tja het is natuurlijk ook 1d ;)
    Het opa zijn bevalt nog steeds erg goed!
    Groetjes Fokko
  3. Mama:
    Wat weer een verhaal ... heerlijk ! Op de achtervolgingen na dan :(
    Ben stiekem wel een beetje jaloers op Marijke. Die sluit jouw overmorgen al in haar armen..
    Geniet daar lekker samen en maak er twee onvergetelijke weken van ! X
  4. Ed:
    8 maart 2016
    pas goed op jezelf he, en geniet nog maar effe !!
  5. Frans Blank:
    Dag Ilona,
    Ook gefeliciteerd met oma; 83 jaar.
    Leuk om te lezen, eigenlijk kun je in januari ook al goed naar Sri Lanka.
    Dan toch ook nog maar Zuid-India. In ieder geval veel meer stad.
    En denk ik vergelijkbaar mooi.
    Frans
  6. Marijke:
    TOT BIJNA
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
  7. Karin:
    9 maart 2016
    Je maakt wel spannende dingen mee hoor! Maar ook een heleboel leuke.
    Geniet nog maar even, je zit straks weer in je dorp aan de leet........ x