Even bijkomen in het klooster!

22 februari 2016 - Boracay, Filipijnen

De Filipijnen

Manila >Palawan. Ik zou een taxi naar het vliegveld  delen met nog 2 anderen. Ik begon hem een beetje te knijpen want waar zijn jullie toch?! Die waren net thuis gekomen (8 uur s morgens heel normaal in manila) en even gaan liggen. Uuuuh jongens jullie vliegtuig gaat over 2 uur.. in de taxi zag ik een heel ander manila voorbij komen; het was net of ik door dubai reed! Een hele rits mega gebouwen. Het vliegveld, gelukkig. Verkeerde terminal, neeee! Waarom luister ik ook naar anderen, altijd zelf de controle houden!! Nou alles kwam goed. Ik had nog nooit zon schattig vliegveldje gezien!  Cebu pacific had een leuk spelletje in het vliegtuig: niemand had een zwemvest onder zn stoel en de cabin crew zong liedjes, raadde je het liedje,kreeg je een zwemvest! Oma, dat van die zwemvesten was een grapje van ze, maar iedereen was wel wakker!

Palawan

Op een nog kleiner vliegveld kwam ik aan. Een stuk of 3 vliegtuigen om 1 bagageband, azie is top! Ikhad niets geboekt want ik had niets kunnen vinden. Ik was daar vrij nerveus over... de aanraders die ik gekregen had hier waren de plaatsen port barton en el nido. De meeste mensen gingen richting el nido, dus dit schaapje sprong ook maar in een bus die kant op. Wat een grap die bus naar el nido; 5 uur lang in een achtbaan, zo voelde het. Daarbij zaten er alleen maar stelletjes in die bus... dit is hopelijk niet het el nido publiek... over el nido zwijg ik voor de rest. Ik vond het niks!!! GEEN aanrader. Het is in een aantal jaar flink populair geworden, laat ik het daarbij houden. Ik ben gevlucht naar Port Barton. Het meest fijne plekje op aarde! Wat heb ik daar genoten! Omdat mn ticket al vast stond ben ik maar 1,5 dag in PB geweest.. was ik daar maar meteen heen gegaan!! En heeeeel lang gebleven. Helaas. Port Barton, onthoud deze naam. Haal je het ooit in je hoofd je te wagen aan de filipijnen, mijn enige aanrader so far. Ze hadden zelfs bruin brood en echt gewoon goed bruin brood, heerlijk! Heb er een vermogen voor neergelegd, maar het was het waard. Na weken wit komt dat je neus ook wel een x uit. Port Barton zal hoogstwaarschijnlijk eindigen als El nido, bomvol toeristen. Nu is de weg richting PB nogvan zand en steen, maar ze zijn begonnen met een goede weg aan te leggen.... dat voorspelt niet veel goeds. Zonde. Je hebt daar het gevoel dat je tussen en met de locals leeft, het waren 2 hele fijne dagen. Karaoke met filipinos, biertjes op het strand met de lokale jeugd en overdag als de kids uit school komen, spelen ze met je op het strand. Ik vond het leuk. Was dat al duidelijk? Wat wel echt filipijns is, ze zijn zo traaaag. Het is heel normaal om een uur of langer op je eten te moeten wachten. Op de vliegvelden idem dito, vertragingen van 3 uur zijn heel normaal. Het filipijnse motto is: everyday is holiday. Ja was het maar zon feest! Hier misschien. Bij ons in nl niet hoor. Het guesthouse waar ik sliep wasvan een oudere dame. Ze liep zo hard als een schildpad maar had een humor! Er schijnt een een actrice te zijn in defilipijnen die ilona-nogiets heet. Dus ze zegt: jongens we gooien de prijs omhoog, ilona is hier!! En ze lachte zelf het hardst.iedereen was zo aardig en open. Ik kwam aan de babbel met carlos. Carlos is 20 en had een meisje van 14 maanden op zn arm... ik moest ff weten hoe dat zat! Zn vrouwtje kwam er ook bij, 21. Carlos had eersr een andere vriendin. Toen werd zijn huidige vrouw dus per ongeluk zwanger en moesten ze wel trouwen...

Ik wilde niet weg uit port barton!!  Verloor de chauffeur ook nog eens mn schoen! Wat kan ik nou met 1 schoen?! Meteen maarnieuwe aangeschaft in puerto princessa. Vanuit hier vlieg je. Ik bleef daar 1 nachtje. Best een leuk stadje! Alle jeugd praat graag met je. Heb mn eigen stadswandeling gemaakt en savonds met een nederlands meisje een heerlijk bord vis gegeten. Op naar cebu.

Cebu en Bohol

Ik had vanaf nu alles al vast staan en geboekt en dat vond ik niet leuk! Maar het is hier zo toeristisch en druk. De vliegtickets worden veel te duur als je op bet laatste moment boekt.. in cebu kwam ik aan met regen. Voor 50 cent met de bus naar de stad, lang niet gek! Beetje rondgewandeld in een mega mall en voor de verandering weer eens een filmpje gepakt :) de volgende dag, na wat sightseeing ben ik naar bohol vertrokken met de boot. Bij aankomst naar Panglao. Alona beach (ooit hebben ze de i veranderd in een a, geen idee waarom?) dit was wederom een toeristische kustplaats. Heb er lekker liggen chillen en bakken. Een uitstapje gemaaktnaar de choclat hills (dat waren bergen die enigszins bruin kleuren,vandaar) en nog een nachtje geslapen in Tagbilaran. Dat was ook al zon fijn stadje! Iedereen heeft oprechte interesse en wil dingen van je weten. Terug in cebu heb ik de oudste basiliek van de Filipijnen bezocht. Dit is tevens een bedevaartsplaats. De mooiste kerk die ik ooit hebgezien! Het hele plafond is beschilderd, het was een magisch gebouw.

Boracay

Van cebu naar Boracay. Vertraging,ook niet een beetje... als je aan zou komen op het vliegveld moest jenog 1,5 uur met de bus, dan over met de boot en als laatst nog een tricycle pakken. De boten varen tot 22uur. Daarna vaart er nog maar 1.. juist, dat was chaos! Om 00.o0 was ikdaar. Om 02.00 stond ik daar nog. Dit moest anders. Ik heb heel lief gelachen en ik liep zo naar de boot (had dat meteen gedaan iloon!!) eindelijk een x profijt van het feit dat je altijd aandacht krijgt van de locals. Ik zat op de boot en lag half 4 eindelijk in mn dormbed! De mensen die in dezelfde bus zaten zijn pas vertrokken met de 1e ochtendboot om 5.00.... in boracay zouden heel veel toeristen zijn. En dat klopt! Ik wilde hier alleen heen om te kiten. Dus dat hebik 2 dagen gedaan. Als ik had geweten hoeveel fijner hethier leren is dan in mui ne.... hier is het water overal ondiep, dus super handig! Hoef je al niet jezelf boven water te houden, scheelt een hoop energie. Daarnaast weinig tot geen golven, fantastisch! En een leraar die het weer net ff makkelijker uitlegd allemaal. Hij kwam van moskou, beetje in de sferen van mn broertje komen! Heb weer veel geleerd en mocht mezelf een kiter noemen van m YES! Hahah. Daarnaast wat biertjes gedronken en gezellige mensen ontmoet (ook weer genoeg gekken). Maar mag ik hier ook snel weer weg?!

Heb veel opgestoken van Zar. Zij woont in manila en was een paar dagen vrienden bezoeken en relaxen Op Boracay. Ze vertelde dat de overheid wel zeker iets doet voor alle huislozen. Ergens buiten de stad is een plaats waar zij terecht kunnen. Hier is ook werk, vaak in de vorm van boerderij werk/ akkerbouw. Het punt is, velen willen daar niet heen omdat het zo ver is en dus blijven zij liever dakloos in de stad. We hebben van alles besproken,leerzaam om van een bewoner te horen. De orkanen, de jonge moeders etc..

Ja jeetje de filipijnen. Ik ben zeker geen fan. Mijn verwachtingen waren anders... ik heb genoeg mooie verlaten strandjes gezien, een paar leuke steden bezocht, maar de filipijnen is booming. Nu ben ik op plaatsen waar ik e ht wel graag heen wilde niet geweest. Dat zou zeker een hele andere kant van de filipijnen zijn geweest. Helaas. Ik wist niet goed wat ik moest. En heb verkeerde keuzes gemaakt. De mensen hier zijn wel erg fijn!

Ik ga lekker een paar dagen uitrusten bij de zusters in Indonesië! Ik kijk er naar uit. En daarna is het de beurt aan Sri Lanka, ik kan niet wachten!! Ik wil me weer backpacker voelen!

Morgen ochten 6uur begint mijn 26 uurs tocht naar Cimahi, met welgeteld 3 vliegreisjes. Bij de zusters heb ik geen internet. Vrijdag begint mijn Sri Lanka avontuur. En ik krijg bezoek!!!! Gues who...

Oma gefeliciteerd !! Ik hoop dat u een leuke dag heeft gehad met de fam gisteren!

Heel veel liefs xx

1. Frans Blank:
    22 februari 2016
    Dag Ilona,
    Nou ik ben weer helemaal bij, goed om te weten dat de Filippijnen het niet zijn.
    Ben heel benieuwd naar Sri Lanka.
    Dank voor de mooie verhalen en veel plezier,
    Frans Blank
  2. Ilona:
    Bedankt Frans! :)
  3. Anne-Marie:
    23 februari 2016
    Doe je goed, Ilona! Rust, Reinheid en Regelmaat binnen de veilige muren van het klooster. Als je uitgerust bent, rein van zonden, de regelmaat en geen internet je begint te benauwen ga je dan op zoek naar een olifantje voor mij? Beloofd is beloofd! Wij zitten opgescheept met een SLOEP uit Venetië in onze te kleine achtertuin. Als verassing hadden we nog een gondeliertje voor je meegenomen van onze verre reis. Hij is loeivervelend. Klopt des avonds op ons achterraam. Hij wil spaghetti, heeft het koud en zeurt dat ie geen kant op kan in deze polders, waar ze alles drooggelegd hebben. Alleen maar snelwegen bouwen die niet onder water lopen. Elke dag dient hij een verzoekschrift in bij de minister van Verkeer en Waterstaat. Elke dag wordt zijn verzoekschrift terzijde geschoven, want hij is hier illegaal en heeft geen werkvergunning. En elke dag staat hier de vreemdelingenpolitie op de stoep en speelt ie verstoppertje met die dooie dienders. Iloon, doe ons een plezier! Neem mee die sloep als je thuiskomt en dat loeivervelende gondeliertje.
  4. Ilona:
    23 februari 2016
    Hahahaha! Ik lach de longen uit m'n lijf tante!!