De Filipijnen het paradijs?

16 februari 2016 - Bohol, Filipijnen

Eef, wist jij dat de vliegtuigmaatschappij Eva air bestaat??? Moeten we maar eens een tochtje mee maken :D

Wist je dat Cebu pacific echt de lelijkste steward(essen) pakjes ever heeft?!

En wist je dat lokale mensen allemaal al gaan staan als het vliegtuig nog rijdt?!

Wist je dat het echt in elk aziatisch land chaos is op de weg (vooral de steden dan)

En wist je dat ik over de helft ben van mijn trip? En dat ik het nog best naar mn zin heb en het zeker nog een maand volhoudt? Maaaar dat ik ook met veel plezier straks weer terugkeer naar het geliefde ursem :)

En wist je dat ik een snurkendeAmerikaan in mn kamer heb? Dorms zijn prima, meestal. Ik ben blij dat ik door alles heen slaap (ja dus ook mn wekker)... heb morgen voor het eerst een hotel geboekt. Hier ben ik best trots op!! Pas na ruim 6 weken een hotel. Heb altijd met een man of 8 tot 12 gelegen. En een paar nachten met ellen op de elektrische deken dan. Wat zal ik genieten!! Tv, knappe badkamer. En alleen maar omdat alles vol zit haha.

Laat ik beginnen te vertellen over de filipijnen:

Ik arriveerde rond middernacht in manila. Ik was op, nog steeds ziek. Doe mij een bed! Ondanks dat ik er niet uitzag werd ik toch versierd door de taxi chauf. Of ie later die avond op bezoek mocht komen in mn hostel. Ojee is dit weer zon land,vol vieze glaaiers... dat is wel echt iets waar je moe van wordt. Maargoed gewoon pittig terug doen en vertellen hoe het zit. Breng me maar gewoon naar dat hostel van 3 euro.... en dan wegwezen viespeuk! 3 euro hostel, dan weet je wel hoelaat het is. Wat een hol. Maar het was maar voor even. Ik had in vietnam eens een hostel voor 3 dollar en dat was echt een topper: gratis water/gratis bier/alles schoon. Hoe is het mogelijk voor 3 dollar! Maar deze in manila was een echt 3 euro hostel. Je kunt je miss wel een voorstelling maken... de volgende morgen mn spullen gepakt en verkast naar een ander hostel. Er werd me weer een heleboel angst ingepraat door de taxi chauf. Had wel gelezen en gehoord dat niet iedereen mNila even leuk en fijn vind, maar ik ben op dat gebied gewoon niet zon schijterd. Nu begon deze taxi chauf ook weer over dat ik alleen was en doe voorzichtig, bel mij als je een taxi wilt. Is het dan echt zo erg? Naja ik hoefde de deur toch niet uit want ik lag ziek op bed. Dus ik was veilig! Toch heb ik me wel angst in laten praten. Heb savonds iets te eten gehaald bij het eerste de beste tentje en hup snel terug naar binnenl hhaha wat een angsthaas.. de volgende morgen wilde ik echt wel iets zien van manila. Dus ik ging gewoon op pad! Ze hebben daar echt de meest gure metro ever, maar hee het werkt allemaal prima! De wegen staan namelijk allemaal klem, dus het is fijn dat er zon rails bestaat! Ik heb hier echt de meeste armoede en het meestr straatleven gezien. Echt heel veel mensen op straat. Ik sprak een man en die had geen goed woord over voor de overheid. Het was sneu om te zien. Ik heb rondgewandeld in Intramurus, een oud stadsgedeelte. Het had echt wel iets. Mooie oude kerken, die hier altijd zo goed als vol zitten. Een kaarsje opsteken is echt iets van europa denk ik, hier kan dat namelijk in heel veel kerken in azie gewoon niet. Na mn wandeling in dit buurtje wilde ik brieven posten. Natuurlijk, die was dicht. Ik ben bang dat de meeste van mn kaartrn tegelijk of zelfs later dan ik aankomen! Sorry... mn eerste lading had ik in vietnam al gepost en die zijn gearriveerd! In ieder geval wat mensen blij gemaakt :) ik begon wel al in te kakken. Had nog weinig energie. Er was een mall in de buurt en laat daar nou een bios zijn. Heb mezelf toen even verwend met een filmpje! Daarna terug. Niet veel gezien van de stad,maar goed beter worden was mn prioriteit.ik wist ook niet heel goed wat ik moest doen in deze metropool, manila is gigantisch!

Ik kwam er vrij snel achter dat de filipijnen een ander verhaal is dan de meer algemenere backpacklanden als vietnam, laos, thailand etc. Ik wilde een ticket boeken naar het eiland Palawan. Vliegen is hier het makkelijkst en snelst. Dat is wat veel reizigers doenvan eiland naar eiland. 180 euro!!! Wat een onzin. Accommodaties; vol! Hè???? En nu? Als backpacker wil je helemaal niet na hoeven denken of moeten plannne. Je wilt verder als jeverder wilt en je wilt blijven als het leuk is. Alles vastleggen is niet leuk als je backpackt! Het punt is alleen, het moet hier wel... en dat had ik onderschat. Dit was op dat moment, die dag, zon ' mag ik naar huis momentje '. Ik heb dat veel te dure ticket maar geboekt. En meteen een ticket dat eiland weer af een week later en ik zou wel zien. De volgende morgen werd ik wakker en voelde ik me iets  beter gelukkig. Ik ging naar palawan.