Vietnam, backpackers Walhallah

13 februari 2016 - Puerto Princesa, Filipijnen

Vanuit Mui Ne de bus genomen naar Saigon. Mijn laatste kleine week Vietnam was aangebroken. Ik zat (nouja lag, altijd maar die ellendige slaapbus) naast 2 spaanse piloten. Zij waren tijdens de tet-holiday ingehuurd door de airline in vietnam. Tet is hier groots. Alle accommodaties zitten vol en iedereen neemt dus vrij. Ik heb er weinig last van gehad in vietnam want ik was gevlogen toen tet eenmaal begon. Ik heb wel veel voorbereidingen meegekregen en gezucht van medebackpackers die moeilijk een knappe slaapplaats konden vinden. Gelukkig allemaal geen last van (later wel zal blijken...) dus ik kon richting mn hosteltje. Fantastisch uitzicht op de rooftop bar! Dit is een prima plekje in deze drukke stad. Ik dook wel lekker optijd mn bed in.

De volgende morgen moest ik even wat administratie doen, ticket moest geboekt worden. Dat was gelukt. Een ticket van saigon naar manila (filipijnen) is dus vrij duur... maar ik dacht even na: als ik nou 2 losse tickets boek, eerstnaar een grote overstap luchthaven en dan naar Manila. Dat scheelt gewoon een eurootje of 130... dus ik zou eerst naar kuala lumpur vliegen ( 2 uur richting zuidwest) en vanaf daar naar manila (4 uur richting oost) lekker omslachtig, maar het werkt prima ! Haha

Tijdens hetontbijt sophietje ontmoet. Dat was alweer zon gezellig nederlands vriendinnetje!l lucky me :) na wat wikken en wegen ging ze met me mee naar de mekong delta de volgende dag. Een 2 daags tripje. Maar eerst nog een dagje spenden in Ho Chi Minh city. We waagden ons aan een wandeltourtje uit de lonely planet. Altijd leuk! Dus de hotspots allemaal gezien, met zere voeten mochten we nu neerploffen voor een biertje, trots op onszelf! Echt niet makkelijk, een stadstour bij een graadje of 32...savonds heb ik sophie bun cha laten proberen, net zo weg van als ik! Tevens mijn laatste bun cha maal.... ik moet dat thuis ook kunnen !

Mekong delta

8 uur smorgens zaten we in de bus. Alleen een rugzakkie mee (heerlijk zonder die hutkoffer). Over de trip kan ik wel kort zijn; dat was een vrij toeristische aangelegenheid. Wat ik leuk vond: in het bootje door de mangroven, de uitleg over hoe rijstnoedels gemaakt worden, het avondeten bij onze homestay en alle gekkigheid die we gehad hadden. Ik noem een slang, een krokodil... en die lieve krokodilletjes lagen zo lekker te bakken in de zon, die hadden geen idee dat ze de volgende zouden zijn.... het was opzich allemaal wel geinig, maar je kunt beter je eigen trip houden. Je blijft een object met geld en dat merk je tijdens zon trip. Ze verzinnen van alles en willem de meest onzinnige dingen aansmeren. Het was bere gezellig met sophie, die mazzel had ik dan weer! De mekong trip was het moment dat ik me wat slechter ging voelen. En dat zou nog lang aanhouden...

Sophie gingrichting mui ne en ik bleef nog tot vrijdag in saigon. (We kwamen terug op dinsdag). Op de planning stonden nog de tunnels, het war museum en ik wilde brieven posten. Nou deze planning was opzich erg haalbaar in 2 hele dagen... de volgende morgen ben ik ook vol goede moed richting het war museum gegaan. Impressive!! Vooral verteld door middel van heel veel foto's. Prachtige foto's, maar vooral hele "echte" foto's. Alles hangt er, de hele waarheid. Ik moest mijn hoofd echt af en toe afwenden... ik begon me al wat slapjes te voelen dus ben na het museum mn bed ingedoken en begonnne aan breaking bad vanaf seizoen 1 ( nee klopt, nog nooit eerder gezien). Savonds sprong ik toch onder de douche en ging mn hoofd laten zien in ons barretje. Eventjes... loop je weer een gezellige nederlander tegen het lijf, toch ff een bakkie dan maar. Daar ging het mis. De volgende morgen was het gedaan... ik bespaar de details, maar ik voelde me hondsberoerd. En ik moest de volgende dag vliegen.... zaak om vandaag de hele dag in bed te blijven, rustig verder met walter white.

Vrijdag 5 februari

De dag dat ik vietnam verlaatte... dat was een flinke opgave, maargoed ik moest wel. Het is allemaal gelukt :) evengoed een verhaal opzich. Naast dat ik echt niet gezond was op dat moment had het eerste vliegtuig vertraging. Lichtelijk stress... eenmaal in kuala lumpur had ik evengoed nog 2 uur voordat mijn vliegtuig naar manila vertrok. Dat is haalbaar! Wil ik mn tas inleveren: "wanneer vertrekt u weer uit de Filippijnen?" Nou dat weet ik nog niet, dat boek ik later wel... zo werkt dat dus niet... chips, ik heb dit gelezen!!! Je moet een ticket het land uit hebben... nu kreeg ik het nog warmer dan ik het al had. Nou na een uurtjr van stress had ik een veel te duur ticket uit de Filippijnen terug naar kuala lumpur. Ik zei maar wat, doe maar naar kuala lumpur ofzo...ik mocht in ieder geval mee. Ik was bekaf.

Vietnam

Het was geweldig

Ik heb gigantisch genoten

Ik heb hele fijne mensen ontmoet

Er was ontzettend veel te doen

Bun cha en Cao lau (vergeet deze twee namen nooit mocht je eens gaan)

Dit is backpackerparadise!

Liefs!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Maud Immink:
    13 februari 2016
    Wat een leuk verhaal ie! Gaaf dat je zo geniet
  2. Corien:
    13 februari 2016
    Wow Ilona wat weer een mooi verslag heerlijk dat je zo geniet ik hoop dat je inmiddels weer beter bent. Geniet nog ff.
  3. Fokko:
    14 februari 2016
    Een mooi verhaal Ilona, je maakt weer genoeg mee. Indien nodig, ik hoop het niet, beterschap! Een mooi vervolg van je reis!
  4. Cisca:
    16 februari 2016
    Als het je thuis lukt om bun cha te maken komen we een keer bij je te gast. Nog veel plezier.