Iloon in het klooster

20 december 2013 - Cimahi, Indonesië

Nou, de dag brak aan, op naar tante Truus. Voor de gene die denken, wie is tante Truus? Tante Truus, ook wel zuster Edmunda genaamd, is de zus van mijn opa. Het is dus in werkelijkheid de tante van Eddy (en Eddy dat is dan weer mijn vader, de man van Jopie en de Peetoom van Melisa bel). Toen ze 19 jaar was werd ze 'geroepen'. Ze ging het klooster in. In Indonesië belandt en hier van alles opgezet. Er werd ons vanuit het hotel vertelt dat er elke 2 uur een trein ging van Bandung naar Cimahi ( waar we moesten zijn ). Dus wij netjes 11 uur op het station, ging de trein natuurlijk niet om de 2 uur. Ja, welkom in indonesie! We konden lekker op ons reet zitten tot half 2. We reisden economic ( laagste klasse ), dat was dan ook maar 10 cent ofzo. Ging lekker hoor, mooi staan in de trein. Hele pad bezet door iloon en der backpack :D haha. Gelukkig was het niet zover, half uurtje. Weer even in shock van wat je ziet langs en vooral OP het spoor... Hutjes direct naast het spoor, kids die eroverheen lopen, weer heel bizar. Op station Cimahi een bussie gepakt die ons naar tante Truus bracht. Ik vond het toch best ff spannend! We werden direct heel warm ontvangen door 2 zusters (tante Truus van bijna 90(!) was nog bezig met haar middagtukkie). We kregen lekker een broodje, bijna der hele leven in indonesie, maar mooi elke dag aan de brood met hagelslag of jam. Mooi voor ons natuurlijk, want brood is hier echt een zegen af en toe !! Nou daar kwam ze hoor ! Ik zag gelijk opa Jan. De dagen dat ik er was en haar in de ogen keek, net opa... Ik lijk op oma van der Lee volgens haar, nog nooit gehoord, ook wel es leuk :) Toen we eenmaal aan de praat waten moest ik toch echt gaan toegeven dat ik niet religieus ben. Dat was nogal een schok. En je vader dan? Die werkt 7 dagen en gaat niet meer naar de kerk. Zeg maar tegen je vader; tante Truus zegt 6 dagen werken en de 7e dag naar de kerk. Antwoord van Ed ; werken is ook bidden. ( dat zei buurman blom altijd ) Nee ze was verbaasd over dit alles. Toen gingen we eten met z'n allen. Het heeft wel wat hoor, zo'n 15 zusters aan tafel. We voelden ons ook meer dan welkom. Ze wilden alles voor ons doen, dingen van ons weten en we moesten vooral goed eten! Jeetje ik ben na het weekend daar 5 kilo gestegen... Al aten we wel gezond. Na het eten heeft zuster Alberta ons het terrein laten zien. Een enorme school ( zo groot als Han fortmann ongeveer ), een klein hospital, een speelplein (2), eigen groentetuin, begraafplaats en het klooster zelf (met hierin een kleine kapel). Echt een gigantisch terrein, had niet verwacht dat het zo groot zou zijn! De volgende dag gingen we met 2 zusters op pad, waaronder zuster alberta weer. We zijn eerst naar een tempel wezen kijken. Hoe grappig, 2 zusters in een tempel. Daarna zijn we naar de floating market gegaan. Hier gingen we lunchen. Je kunt wel raden dat de hele tafel vol stond ... Pff we moesten weer.... Daarna naar Bandung gegaan. Paris van Java. Een winkelcentrum ( onze prijzen ). Zusters in de Zara en de domino's pizza. Het blijft een grappig gezicht. S'avonds heb ik iedereen ff ingemaakt met rummikub ! Maandag ging tante Truus ons nog wat laten zien. Ook zuster alberta was weer van de partij. We zijn naar het bejaardentehuis geweest. Toen we aankwamen was er een schoolklas aan het zingen voor de oudjes. Daarna waren wij en de zusters de attractie natuurlijk ( zoals we overal een attractie zijn. ALs ik geld zou vragen voor elke foto was ik allang miljonair ). Ook alle mensen die er woonden moesten een handje haha. Daarna zijn we naar de huisjes gegaan voor de armen. Tante Truus heeft 8 huisjes laten bouwen voor arme gezinnen. Wat een lieve mensen! Tante Truus heeft dus onwijs veel gedaan. Haar terrein helemaal opgezet, het bejaardentehuis gebouwd, evenals de 8 huisjes. Daarnaast heeft ze nog heel wat adoptiekinderen die dankzij haar naar school kunnen. Ze krijgt veel spullen en voedsel aangeboden en kan dit dan weer uitdelen. Heb onwijs veel bewonderin en respect voor wat zij in haar leven heeft gedaan, bereikt en doet! Ze is bijna 90, maar blijft bezig! Ze heeft nog een voorstel gedaan; voorheen deed mijn opa dat ook altijd; dan ging iedereen 1 dag pellen voor het goede doel. Dus B&L we gaan van de Zomer een daggie pellen voor tante Truus ! Haha Maandag avond gedag gezegd tegen alle zusters. Wat een vreselijke lieve mensen. De volgende ochtend om 5 uur ontbeten met tante Truus, afscheid genomen van haar. Ik vind het een bijzonder lieve vrouw, maar ze is ook heel direct en een klein beetje streng, meer gedisciplineerd dat is een beter woord. Zuster Alberta ging mee naar het station. Eenmaal daar zei ze snel gedag anders zou ze gaan huilen haha, lieverd ! Heb m'n rust ff gevonden daar in het klooster, vond het jammer om weg te gaan, maar het was weer mooi geweest. Van Bandung met de trein naar jogjakarta . Om 7 uur zou die vertrekken. Om half 9 stapten we in. Ik viel gelijk in slaap. Werd ik wakker om 10 uurr, reed die trein pas weg. Ja, we zijn nog steeds in azie ! Haa 8,5 uur duurde de rit. Heb je totaal geen erg in, de natuur is prachtig mooi,. Ook weet veel armoe gezien langs het spoor... Ik weet wel wat één van de grootste uitdagingen des levens is: plassen in een rijdende trein op een staande wc. Een bus is misschien nog wel moeilijker, daar ben ik nog niet helemaal uit... In jogjakarta lekker goor hotel voor niks. Leuke straatjes, Mac om de hoek, goeie stad! 1 dag de stad verkent. Leuk we gaan een wandelroute doen! Nou de eerste 10 minuten liepen we al verkeerd natuurlijk haha. Even bijtanken bij de Mac en weet verder. Museum bezocht, mooie gebouwen en monumenten/beelden gezien. Toen naar het watercastle gegaan, die was ook heel mooi. Daarna de bus gepakt naar Prambanan, hier is een reusachtige tempel. Eenmaal bij de ingang moest ik een godsvermogen betalen. Ik geloofde die tempel wel, op internet Stan ook mooie plaatjes! Ben een beetje tempelmoe. M'n modellen carrière weer opgepakt, van schoolklassen tot verdwaalde Indonesiërs, kom maar hoor, misschien word ik hier nog es beroemd!
De volgende dag zouden we de beroemde Boronodur tempel bezoeken. Aangezien m'n creditcard niet werkte en ik een vliegticket wilde boeken, wat dus niet ging, moest ik met de bus naar Bali. Die ging alleen al over een uur .. Nou heb van Maud I geleerd hoe je speedy Gonzales doet, dus dat deed ik maar. Snel m'n was opgehaald, bedankt voor het jatten van m'n badlaken mevrouw van de wasserette, dikke tien. Achterop de motor gestapt, deze vent verloor m'n worst. M'n worst is m'n kussen. Maaike en mars weten als geen ander hoe nodig je die hebt. Die dus ook kwijt, maar ik zat in de bus hoor. Ohja ik zou naar die tempel! Naja zoek wel weer een plaatje op internet.
Relaxt bussie, heerlijk geslapen. Ik had Maureen haar oude telefoon mee. Denk ga daar es liedjes van luisteren dit keer. Wat denk je; pussylounge mix nummer 10 ofzo. "Put your hands up For the coke "... Eeh Maureen, ik hoop toch niet dat jullie dt soort muziek op school meezingen in de pauze.
Vanmorgen aangekomen in Bali ! En het regent ! Jippie. We zijn in ubud en zitten mooi binnen.
Lief broertje fijne verjaardag, ik vind het jammer dat ik hier zit nu.
Groetjes aan iedereen en niet te laat vanavond want het is vrijdag, morgen werken weetjewel;)
Xxxx

1. Anneke:
    20 december 2013
    En weer een mooi verhaal, wat maak je toch een hoop mee.
    Ben wel een beetje trots op je hoor, dat je dit allemaal in je eentje doet!
    Veel plezier op Bali, geniet ervan!

Xxx Anneke
  2. II:
    22 december 2013
    Dankje Annie :)
  3. Melisa:
    22 december 2013
    Wat een herkenbaar verhaal! Echt leuk om te lezen. Veel plezier op Bali, straks feesten in kuta zeker ;)
  4. Simone Bakker:
    24 december 2013
    Zo leuk om allemaal te lezen, geniet nog maar even chickie!
    xxxx
  5. Anne-Marie:
    24 december 2013
    Ach Ilona, tante zuster is een goed voorbeeld voor velen..., maar Boeddha, daar zit ook wel wat in...
    Een leven lang om over na te denken en het dan nog niet weten...
    Geen witte kerst hier! Een hoop wind en regen en iedereen praat over het weer. Typisch Hollands!
    (Te druk bij Deen, zo vlak voor kerst en zelfs de gehakt is uitverkocht. Pietepeuterig rot landje. Schraal zootje, geen balletjes vanavond. Je mist niks hier!!!)
    Hé Iloon, fijne kerst, hoor, en we zien je wel weer in 2014!!!
  6. Ton en Alice van der Lee:
    24 december 2013
    Hey Ilona, bedankt voor je kerstwens. Gezellige kerst, maak er wat van en een goed begin voor 2014.
    Groetjes oom Ton en tante Alice
  7. Oma:
    Lieve Ilona
    Ik wens je fijne kerstdagen toe en hoop dat je je daar goed vermaken kan. We zullen je de tweede kerstdag wel missen.
    Heel veel liefs oma.
  8. Fokko:
    25 december 2013
    Hoi Ilona,
    Weer een mooi verhaal van je. Die tante Truus heeft goede dingen gedaan. Voor haar fijn dat je dit met eigen ogen hebt kunnen zien en dat je dit met het thuisfront kan delen.
    Succes met je verdere reis en Vrolijk Kerstfeest!
    Groetjes van meester Fok
  9. II:
    25 december 2013
    Allemaal heel erg bedankt !!

Oma ik ga jullie ook missen :(

Ik vind uw reacties zo mooi Anne-Marie haha!

En mel, eerste Hangover in kuta is een feit. Pff