Nieuw avontuurtje

13 december 2013 - Bandung, Indonesië

Haaaai die haaaai,
Het werd wel weer es tijd voor een verhaaltje dacht ik zo. Moet er altijd ff voor gaan zitten. En ik zit nu.
Ik was een weekje in Chantaburi (Thailand) bij mn mattie Evan. Super gezellig gehad! Hij was overdag aan het werk dus ik moest mezelf elke keer zien te vermaken. Ging prima: slapen, nog iets meer slapen, nog even iets langer in bed blijven liggen en slapen. Beetje hardgelopen, wat geshopt, boodschappen gedaan en zijn huis maar es schoongemaakt. Ja je moet wat en het was ook hard nodig. Wat een mannenhol. Normaal help ik mams wel es met het huis (en tante), en toen ik aan het schoonmaken was stuurde ik jo een berichie dat ik schoonmaken mis hahah. Maar ik weet waarom: Schoon in je huis = schoon in je hoofd. nou goed. Als Evan thuis kwam was het zuipen geblazen natuurlijk. Een hele gezellige groep vrienden heeft ie daar. Allemaal buitenlanders die daar ook les geven. Ik heb in Chantaburi echt meegekregen hoe uitgaan op zn Thais is. HE-LE-MAAL gek zijn die Thaien, niet te kort. godskanonne. Buitenlandse jongens worden gewoon vol in hun balle gegrepen door locale thaise mannen. De vrouwen staan mij te versieren. WAT gebeurt hier dacht ik. Op het podium staan dansers en danseressen zich te misdragen tot de max. het is allemaal heel bizar!! Maar wat een ervaring en wat heb ik gelachen. Ook de sterke drank is niet aan te slepen en het mooiste is dat er dan bij de uitgang van de kroeg een bord hangt met: dont drink and drive. En heel de stad verlaat de toko op zn scooters, het is heel bizar allemaal. Wat ook bizar was ; Het laatste weekend kwam Philipp ons gezelschap brengen en moesten we met zn 3e op 1 scooter. Het was heel goed dat jij dit niet gezien hebt mam... Het is sowieso een wonder dat ik elke keer weer heel thuiskom.
Ik heb ook nog sinterklaas gevierd!! De sint kwam op bezoek op skype :D
Dat ik in Thailand kwam was het wel meteen weer van: oja, Thailand... De mensen zijn minder knap dan in Cambodja. In Thailand vinden ze een blanke ook normaal, dus geen hordes kinderen die meer naar me zwaaien :( Maar wel heel leuk om weer met bekenden op te trekken. Na de week in Chantaburi zijn Philipp en ik naar Bangkok gegaan. Jeeeej Bangkok again!! We zaten niet op Kho san road dit keer. We zaten wat meer buiten de stad, in het zakelijke gedeelte haha. De eerste avond hebben we gedineerd bij de 7eleven. Het wordt tijd dat ze deze supermarkt gaan openen in Ursem, het heeft werkelijk waar de beste tosti's ever!!!!!!!!!!! s'Avonds vertoefd bij een vriend van Philipp die studeert in Bangkok. Weetje wat we gedaan hebben?;p New kids turbo gekeken in het Duits. Echt te gek.
In de ochtend werd ik opeens wakker van geschreeuw.. jaaaaahoor het protest!! goedemorgen! haha wel vet om te zien. Voor de rest weinig van meegekregen. Alleen dat het beter was om niet richting Khao san te gaan. dat hebben we ook niet gedaan.
De volgende avond zijn we met Nuchy op stap gegaan (ze had haar lerares mee die een vette fotoshoot met ons wilde, misschien hebben jullie dat wel gezien op facebook haha). Ik had Nutchy ontmoet in Chantaburi. Ze wilde heel graag wat laten zien in Bangkok. We zijn met haar wezen eten en naar Asiatique gegaan. Wat een paradijs! Super leuke plek. Je kunt er eten, shoppen, chillen en je hebt prachtig uitzicht. De dag voor ik terug vlieg ga ik me daar toch een partijtje geld uitgeven...
Om weer even in Bangkok te zijn was erg leuk! De eerste mac maaltijd weer naar binnengeknald natuurlijk, heerlijk. (Laos en Cambodja hadden niks geen mac, dat was pittig afzien).

Vanaf 10 december was het tijd voor ons nieuwe avontuur. Samen met Philipp op naar Indonesie !
Kom je aan in Jakarta, alles wat ik van te voren had gehoord, gezien en vernomen was helemaal waar. Als je een beeld wilt van Jakarta moet je hier even naar kijken:
En dan de aflevering in Indonesie en Bali.
Het afval is hier een big problem. En dat zie je en ruik je. Overal ligt troep. Er is onwijs veel armoede. Er zijn een miljoen x teveel mensen. Jakarta is 1 groot stinkend, krioelend hol. Vreselijk om het af en toe aan te zien. Het verkeer is ook 1 brok ellende. Er is geen spits in de ochtend en avond, neejoh, het staat de hele dag vast! Ik weet dat ik hier nooit meer terug kom. Ben weer ff met mn neus op de feiten gedrukt en dat is prima, maar wat een schijtstad zeg. 30 keer opgelicht ook natuurlijk.
We waren 1 hele dag in Jakarta, toen wilden we de stad wel even gaan bekijken. (ja we waren er toch). We begonnen bij het nationale monument. Dit monument staat voor de onafhankelijkheid van Indonesie. Het was net een piemel met een vlam bovenop. Beetje zoals die grote jaap op de dam. Maar indrukwekkend hoor, je kon de stad heel mooi zien. Grappig is dat je dan een kerk ziet en een moskee, van alles. (totaal 5 geloven in indonesie, moet ik ze ook nog noemen? ik weet het heus wel hoor: Islam, Christen, Protestant, Boeddhisten en hindoes).
Toen we bij dat monument waren begon er een kerel tegen ons te lullen. Hij vertelde van alles en wist ook werkelijk waar ALLES! Ook van Nederland en Duitsland. Gewoon alles. Ik vroeg hem naar de Nederlandse invloeden hier (Dat vind ik interessant). Nou daar gingen we, met onze prive gids op pad. Philipp vroeg of we hem wel konden vertrouwen. Iloon is goed van vertrouwen dus ja.
Hij heeft ons het gouverneurskantoor laten zien (jahoor daar heeft onze Jan Pieterszoon Koen vertoeft). Het was aan een groot plein. Pakhuizen met de 3 kruizen van Amsterdam erop, een groot cafe genaamd Batavis etc. Erg leuk!!
Nou die gozer had dus het idee om te gaan eten in dat cafe (zag er prijzig uit, maar hee ze hadden poffertjes! dus hup naar binnen). Nou, had flippo toch gelijk, hij was niet te vertrouwen. We hadden ons eten op en zijn portommonnee was zo goed als leeg.. Tuurlijk joh hee, betalen wij toch, nakker. haha. toen waren we klaar met m. hij praatte ook teveel, dus mn oren hadden rust nodig.

Snel weg uit Jakarta, op naar Bandung!
We gingen met de trein. Onderweg genoten van het prachtige landschap, echt geweldig. Aangekomen in Bandung: REGEN. En niet alleen bij aankomst. Het is regenseizoen in indonesie. Het regent zo ongeveer elke middag, de hele middag. Ik had me iets beter kunnen verdiepen...
Bandung is wel heel leuk! Absolute aanrader! We zijn s' avonds gaan eten in een toko, hadden ze daar toch bitterballen op de kaart staan! Ik werd gek. Bestellen die handel. Tja, bitterballen in Azie kunnen tegenvallen natuurlijk... haha. Heb na het eten die duitser ff ingemaakt met poolen! jaja! hij had verloren van een dame, 2x zelfs.
Nou nu aangekomen bij vandaag! Heel veel gezien:
We gingen eerst richting de vulkaan. Jeetje wat indrukwekkend om zo'n krater te zien. Misschien wel het meest mooie wat ik tot nu toe in Azie heb gezien. T liep lekker te stomen, dus het was spannend genoeg voor me haha.
Daarna zijn we naar de theeplantages gegaan en vervolgens kregen we een rondleiding in de theefabriek. interessant!
Na het theeleuten naar de hotspring geweest. Veeeeeul te heet water: 42.5 graadjes. Dit water komt weer uit die krater vandaan.
Daarna super lekker geluncht, mn eerste sateetje geknald, jammie! kroepoekie erbij. indonesisch eten is beter te doen dan de shit in Thailand.
We komen net terug van de outlets. Je hebt hier mokerveel outlets. Allemaal merken voor geen cent. Super cool! (Niet cool dat ik geen ruimte in mn tas heb en al helemaal niet cool dat de broeken hier aziazische lengte zijn en mijn maatje dus altijd hoogwater is.)
Maar diep impressed door de prijzen, echt een paradijsje!

Ik vind Indonesie wel echt heel leuk. Als je zegt dat je uit Holland kom ben je gelijk al binnen en bijna iedereen zegt wel wat tegen je als je langsloopt. Een nieuwe carriere als fotomodel ligt ook op de loer want iedere aziaat moet met me op de foto.
Morgen ga ik naar Tante Truus in Cimahi. Ben heel benieuwd en heb er heel veel zin in!!

Nou allemaal de groeten en tot later.
Dikke kussss
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marijke:
    13 december 2013
    Je weet het weer mooi te vertellen i, groetjes aan tante T
    xxxxxxxx
  2. II:
    Foto's komen eraan
  3. II:
    13 december 2013
    ja marrie. is goed marrie. jij ook de groetjes aju
  4. II:
    13 december 2013
    Weten jullie wat ook nog wel een grap is: Ik ben al door 3 meiden van een jaar of 16 denk ik geinterviewd. Alle 3 stelden ze dezelfde vragen. Alle 3 filmden ze me. Dus die komen op school na het weekend en hebben allemaal hetzelfde interview haha top
  5. II:
  6. Frans Blank:
    15 december 2013
    Hoi Ilona,
    Nou heb het eerste stuk gezien van Andre in Jakarta.
    Wat is het vol daar en vies, helemaal in de regentijd.
    Je ziet en doet wel veel mooie plaatsen en landen.
    Had ik ook maar weer veel vrije tijd.
    Frans Blank
  7. Marco van der lee:
    16 december 2013
    Je maakt wel wat mee Jolanda, Kun je het allemaal bijhouden?
    groet plezier en take care,marco
  8. Anneke:
    16 december 2013
    Hee Iloon,

Leuk verhaal heb je weer geschreven!
    Deels erg herkenbaar, Mel en ik zijn ook in dat cafe in Jakarta geweest! Veel plezier bij tante Truus!
    Ben je ook nog van plan naar Yogyakarta te gaan?
    Daar hebben ze een Mac en lekker pizza's :D

Doe voorzichtig!

Xxx Anneke
  9. Tante Vera:
    17 december 2013
    Hoi Ilona,

Wat geniet ik nog van je verhalen, hoewel de vorige wel heel heftig was, maar goed je zit nu veilig in "het klooster" in Cimahi.
    Doe maar de groeten aan Tante Truus, ben benieuwd hoe je het daar vindt. Ik kan het nog helemaal voor me halen,
    heb er zo van genoten toen!

Tante Vera.
  10. Ton en Alice van der Lee:
    21 december 2013
    Hey Ilona,
    Wat kan jij vertellen meid, leuk hoor. En wat doe je zo veel indrukken op. Ton zegt: op Bali kan je vast lekker bijtanken,
    Anneke is er ook geweest en het was er prachtig. Moet wel het zonnetje gaan schijnen natuurlijk.
    Geniet ervan Ilona en pas goed op jezelf.

Groetjes oom Ton en tante Alice
  11. II:
    22 december 2013
    Leuke reacties allemaal :) !!

En ome Frans, ooit mag u met pensioen, dan nog maar een keer de wereld over met Marijke ?